Het verlagen van de huurleeftijd om toestroom van vrachtwagenchauffeurs te vergroten

Velen van ons in de vrachtwagenindustrie zullen weten dat er een ernstig tekort is aan vrachtwagenchauffeurs. Uit de meest recente cijfers is gebleken dat er meer dan 40.000 vrachtwagenchauffeurs nodig zijn om het tekort op te vangen in een trend die zich waarschijnlijk zal voortzetten. Waarom gebeurt dit? Velen wijzen erop dat de moderne generatie niet bereid is om aan de levensstijlvereisten voor vrachtwagens te voldoen en zich liever te concentreren op hun gezins- en sociale leven dan op hun werk. Millenials zeggen dat ze veel nadruk leggen op hun sociale leven en dit niet kunnen opgeven omwille van hun werk, vooral als er veel carrières zijn die een goede balans tussen werk en privé bieden.


Eén van de ideeën zou kunnen zijn om de leeftijd van commerciële vrachtwagenchauffeurs die over de staatsgrenzen een vrachtwagen huren tot 18 jaar te verminderen, in een beweging waarvan wordt aangenomen dat deze het aantal aanvragers vergroot. Vrachtwagenchauffeurs moeten op dit moment minimaal 21 jaar oud zijn om van staat tot staat te rijden. Ondanks het toenemende aantal chauffeurs, wijzen veel vrachtwagenchauffeurs erop dat door het verlagen van de leeftijd er meer ongelukken kunnen gebeuren.

De enige manier om te voorkomen dat dit wordt ingevoerd, is door bestuurders te compenseren voor de onderbreking van hun sociale leven, wat kan worden gedaan door het salarisaanbod te verhogen. Dit lijkt de enige manier te zijn om meer mensen naar het beroep te trekken. Sommige transportbedrijven hebben dit inderdaad gedaan, maar zelfs dan hebben ze nog steeds een gebrek aan sollicitanten. Een ander idee is om genereuze aanmeldbonussen aan te bieden aan pas ingehuurde chauffeurs. De toekomst van het vrachtvervoer kan dit tekort verhelpen. Er is de laatste tijd bijvoorbeeld ook veel nieuws geweest over de zelfrijdende vrachtwagen leasen. Is dit de enige haalbare manier om vracht in de toekomst te vervoeren als er niet meer truckers zullen toetreden tot de industrie?